مشاوره وسواس

یکی از مسائلی که دست برگریبان افراد می شود و آنان را به سوی مشاوره و درمان می کشاند، وسواس است.

نمونه وسواس خانم ۳۰ ساله‌ای چنان گرفتار یک رشته اعمال تشریفاتی پرپیچ و خم شده بود که مجبور بود قسمت عمده ساعات بیداری خود را صرف همین کارها کند. شب‌ها نمی‌توانست به رختخواب برود مگر آنکه قبلاً سه بار تمام درها و پنجره‌ها را بازدید می‌کرد تا مطمئن شود که همه آنها بسته است. اجاق گاز، و شعله پیلوت اجاق و آبگرمکن را نیز می‌بایستی وارسی نماید تا مبادا گاز از جائی نشت کند. حمام گرفتن و لباس پوشیدن نیز وقت بسیار زیادی می‌گرفت، اغلب سه یا چهار بار پیاپی دوش می‌گرفت.

سیما مادر۴۶ ساله ای که در خانه است، دائماً نگران بیماری و ناتوانی در مراقبت از فرزندان خود است. ترس او را وادار می کند تا اقدامات احتیاطی شدیدی را برای اجتناب از قرار گرفتن در معرض میکروب انجام دهد. او هر روز ساعت ها وقت خود را صرف ضدعفونی کردن خانه خود می کند در حالی که فرزندانش در مدرسه هستند. هر زمان که با سطحی تماس دارد که معتقد است کثیف است، احساس می کند مجبور است بلافاصله دوش بگیرد یا دستان خود را بشوید. به دلیل شستشوی بیش از حد دستها، پوست بسیار خشک، قرمز، ترک خورده و خشنی روی دستها و بازوهای خود دارد.

وسواس یک اختلال ذهنی می باشد که می تواند در جلسات مشاوره درمان وسواس مورد درمان قرار بگیرد.  بر خلاف باور عموم افراد جامعه ،وسواس تنها به معنای شست و شو های مکرر و تمیزی های افراطی نمی باشد بلکه هر فشار فکری و دغدغه مکرر بی هیچ گونه دلیل موجه را وسواس می گویند، این اختلال و نوشخوار فکری طیف خاصی از سنین را در بر نمی گیرد و بی محدودیت سنی ممکن است هر فردی در هر سنی را گرفتار خود نماید که برای درمان آن مراجعه به مشاوره درمان وسواس نیاز است.
حال این وسواس ممکن است در همان باور ذهنی مردم یعنی همان وسواس شست و شو خلاصه شود و یا ممکن است در حیطه های دیگری نظیر : وسواس های جنسی، وسواس های مذهبی، وسواس نجاست، وسواس چک کردن (از قفل در و شیر گاز منازل گرفته تا پیام های ارسالی برای تلفن همراه)، وسواس علمی، وسواس گزند و آسیب و … نمود خارجی پیدا کند. از آنجا که این اختلال فکری اسیب های جسمی و روانی به فرد می رساند، درمان آن با مشاوره درمان وسواس نیاز می باشد.
هیچ کدام از موارد مذکور در بالا نباید باعث نگرانی افرادِ مبتلا گردد چرا که همگی قابل پیگیری و درمان می باشد. افراد برای درمان هر یک از این مسائل موظف اند که از راهنمایی یک فرد متخصص و مجرب بهره برده و با استفاده از مسائل مطرح شده و به کارگیری آن ها در زندگی، ابتدا ریشه وسواس را یافته و برای درمان اقدام نمود.
ما در مرکز مشاوره نیکان به عنوان یک مرکز تخصصی اعتقاد داریم که مسائل مربوط به وسواس باید توسط مشاور که متخصص در این زمینه می‌ باشد، بررسی شود.