مشاوره افسردگی
افسردگی یکی از بزرگترین و مهم ترین اختلالات روانی است که سر منشا بسیاری از مشکلات محسوب می شود و هر کسی ممکن است روزی به آن دچار شود.

افسردگی حالتی خلقی شامل بی‌حوصلگی وگریز از فعالیت یا بی‌علاقگی و بی‌میلی است و می‌تواند بر افکار، رفتار، احساسات و خوشی و تندرستی یک فرد تأثیر بگذارد. وهمچنین گفت وگوهای ذهنی به وجود می‌آورد.

افراد افسرده احساس ناراحتی، اضطراب، پوچی، ناامیدی، درماندگی، بی‌ارزشی، شرمساری یا بی‌قراری می کنند. ممکن است آن‌ها اشتیاق خود در انجام فعالیت‌هایی که زمانی برایشان لذت‌بخش بوده از دست بدهند، نسبت به غذا بی‌میل و کم‌ اشتها شوند، تمرکز خود را از دست بدهند، در به‌خاطر سپردن جزئیات و تصمیم‌گیری دچار مشکل شوند، در روابط خود به مشکل، برخورد کنند و به خودکشی فکر کرده، قصد آن را داشته باشند و حتی خودکشی کنند. اختلال افسردگی، ممکن است باعث بی‌خوابی، خواب زیاد، احساس خستگی و کوفتگی، مشکلات گوارشی یا کاهش انرژی بدن شود.

مریم خانمی۴۰ ساله است که به علت اختلال خواب، کمبود اشتها و عدم لذت بردن از زندگی مراجعه کرده است. مدام گریه می کند و بیان می کند هیچ انگیزه ای برای انجام کارهایش ندارد. وی اظهار می‌کند که احساس خستگی و بی حوصلگی دارد و قرص های زیادی مصرف می کند ولی هیچ کدام کارساز نبوده وچندین بار اقدام به خودکشی داشته است .
مشاوره افسردگی یکی از راه‌های موثر برای درمان افسردگی وافکار خودکشی است که با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های علمی به افرادی که دچار افسردگی هستند، کمک می‌کند.
افسردگی چیزی بیش از احساس غم و ناراحتی است. لطفا آن را جدی بگیرید. طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، افسردگی دومین بیماری رایج جهان شناخته شده است و این یعنی سلامت روان بیش از هر زمان دیگری در کنار سلامت جسمانی، در خطر قرار گرفته است. افسردگی را با تعبیر سرماخوردگی روانی می شناسند و این یعنی مانند سرماخوردگی، افسردگی نیز در زندگی روزمره همه ما وجود دارد و ممکن است برای هرکسی در هر شرایطی اتفاق بیفتد و همینطور توجه نکردن یا عدم درمان آن یا حتی پیشگیری نکردن از آن، صدماتی را به زندگی روزمره خواهد زد.

ما در مرکز مشاوره نیکان به عنوان یک مرکز تخصصی اعتقاد داریم که مسائل مربوط به افسردگی باید توسط مشاور که متخصص در این زمینه می‌باشد، بررسی شود.